Archiv autora: LiborS

Vaskulitida

Vaskulitida, neboli onemocněné cév, které snižují svoji prostupnost, zejména vlivem chladu, ale také možná genetickou predispozicí, zapříčiní odumírání tkáně na hranách uší u plemen psů z teplejších oblastí. Často na toto onemocnění trpí Ridgeback  a nemoc se nevyhnula ani našemu Louisianskému leoprdímu psu.

Jelikož první pokusy s léky na prokrvení znamenaly dlouhodobé používání a výsledky po delší době, nečekali jsme změnu hned a ta se, bohužel, ani nedostavila. Po měsíci a půl došel čas na kortikoidy, které také nevylepšily stav a jako poslední možnost byla fixace celých uší v ovazu hlavy. Základem totiž bylo znehybnit ušní boltce při oklepávání psa, při němž konce učí s vysokou energií naráží do lebky a krku, kde strup praská a rána se zvětšuje a neustále dochází k její traumatizaci.

V momentě, kdy ovaz hlavy vydržel pouze do rána a pak jsem ho nalezl na krku, přičemž obě uši byly venku, bylo na čase zajistit jinou verzi fixace uší. V jedné chytré knize zabývající se ovazováním různých částí těl malých zvířat, jsem nalezl způsob fixace uší pomocí třmínků. Nejprve jsem zkusil interpretovat návod na nejvíce poškozené ucho, avšak při olepení pevnou stavební lepenkou došlo k poškození zdravěji vypadajícího ucha. Musela tak nastoupit další inovace.

Zajistil jsem si dostatečně přilnavou textilní lepenku (Omniplast), odmastil si lihem přední i zadní hrany uší a naměřil náplast tak, aby sahala od zlomu na jednom uchu, pod bradou psa ke zlomu na druhém uchu s ohledem na to, aby náplast byla dostatečně krátká, aby si za ni při pohybu nezachytával tlapami a také ne příliš krátká, aby se dotýkala srsti a dráždila neustálými pohyby pokožku. Odstranění lepenky pak usnadním potřením lékařským/technickým benzinem.

Místa, kde jsou rány, překrývám vrstvenými gázovými čtverci o rozměrech 7,5 x 7,5 cm přestřiženými v polovině. Jeden čtverec tak stačí na obě uši a materiálu v místě není zbytečně mnoho. Do poloviny nastřihaného gázového pruhu nanesu měsíčkovou mast s peruánským balzámem, aby rána zůstala pružná, ve vlhkém prostředí a snadněji se hojila.

Nejprve si zalepím zadní stranu uší, kdy polovinu šířky lepenky umístím na vrch ucha, ohnu ji přes hranu a přilepím ji na spodní stranu ucha. Pod bradou slepím lepenku lepivou částí k sobě tak, aby se lepivé části překrývaly a případné přesahy se nelepily na krk. Pokud zalepím zadní stranu, mám z poloviny vyhráno, protože i když pes ztratí nervy a v tomto bodě mi uteče, už si ucho nerozbije.

Přední stranu lepím tak, že gázou obalím špičku ucha a přes gázu pak umístím pruh lepenky lepící k sobě přední hrany uší. Pod bradou spojím lepenku z předu se slepenou lepenkou ze zadu a na druhém uchu, pokud má popraskanou hranu také, opět vypodložím gázou s mastí a dolepím až ke zlomu ucha.

Dále ochráním gázu na špičce ucha asi 15 cm lepenky, kterou špičku obalím. Gáza se tak nevytahává při škrabání  ani při pohybu v porostu a také chrání mast proti rychlému vysychání. Gázu je potřeba měnit 1x denně, maximálně 1x za 2 dny, aby nezarůstala do rány a mast nebyla příliš vyschlá.

Pro výměnu gázy je nejlepší připravit si nové kusy gázy namazané mastí a krycí náplasti na špičky uší. Náplasti na přední i zadní straně mohou zůstat, dokud se jejich přilnavost k povrchu nesníží. Gáza se opatrně odstraní z rány a pak se odlepí i z lepenky na přední straně ucha, nahradí se novou gázou a řádně se přilepí na původní lepenku. Pak se opět olepí celá gáza na špičce ucha ochrannou vrstvou lepenky. Lepenku z přední strany bylo nutné měnit každé 3 dny, kdežto na zadní straně vydržela téměř týden.

Fotografie celkového pohledu na hlavu jsou dílem Lucie Blovské. Děkuji.

Vstupní technický výcvik – 3. týden

Den první

Ráno doděláváme poslední prezentace ke zkouškovým otázkám, venku se rozprší a celé dopoledne nepřestává. Další část byla zaměřena na Řád strojní služby, zjištěny podmínky práce strojníků a strojní služby na stanicích. Poslední bod před obědem bylo představení postupu při dálkové dopravě vody pomocí motorových stříkaček s nádržemi na vodu nebo přímo zapojených ve vedení.  Toto téma jsme měli nacvičit i s vybavením venku, ale neutuchající déšť nás k tomu nepustil. Ještě že jsme naznačenou dálkovou dopravu neoficiálně vyzkoušeli minulý pátek v exhibičním rozvinutí na závěr dne.

Odpoledne jsme prošli další krátké prezentace a zbytek času byl věnován samostudiu a přípravě na zkušební termín.

Den druhý

Dnes jsme měli poslední „výlet“. Na stanici v Opavě jsme měli v plánu výcvik s automobilovou plošinou, vyprošťování a lezeckou techniku. Plány se ale změnily s přispěnám vytrvalého deště. Dopoledne naše skupina absolvovala opakování ze zdravovědy a vyzkoušeli jsme si figurínu pro zkoušení KPR a dýchání s ručním křísícím přístrojem tzv. ambuvakem. Tato figurína již byla vybavena elektronickým systémem kontroly masáže a dýchání, tak jsme měli informace o správnosti postupu. Některým kolegům se ze začátku nedařilo trefit přesnou polohu umístění rukou, ale po několika opakováních již svítila na panelu zelená.

Další stanoviště byl kryt CO umístěný ve sklepě stanice, který složil k vyhledání osoby. Místnosti byly skutečně členité, sem tam s vybavením různě poházeným po podlaze nastraženým tak, aby se při neopatrném pohybu všichni pokopali. Než si oči zvykly na tmavé prostředí nebylo vůbec nic vidět, po polovině cesty už byl výhled lepší.

Po přestávce na oběd jsme šli všichni na vyprošťování. Byly pro nás připraveny dva už částečně načaté vraky. Metodicky jsme procházeli jednotlivé kroky předcházející záchranným pracem, pak jsme připravili hydraulický rozpínák a nůžky a mohlo se stříhat. Z vozu postupně mizely dveře řidiče, zadní dveře, B sloupek, a nakonec jsme odklopili i střechu. Totéž se provedlo i s druhým vozem. Na rovných částech karoserie jsme vyzkoušeli sílu VRVN při otevírání plechů jako na konzervě.

Den třetí

Poslední den před zkouškou je určen k opakování všech probraných témat. Sedíme od rána na učebně, ke každé otázce si heslovitě popisujeme nejdůležitější body, doplňujeme nabyté informace z minulých. Celý den se nehorázně vleče, v místnosti je horko, ale větrat moc nejde, protože hučící přepad mlýnského náhonu pod okny a nedaleký jez ve spojení se vzedmutou hladinou po předchozích dlouhých deštích tvoří nepříjemnou hlukovou stěnu. Už k obědu jdeme unavení a vidina odpoledního opakování nás moc netěší.

Odpoledne doděláváme zbytek otázek s opakující se saunou a bezkyslíkatým prostředím v učebně. Všichni, včetně instruktorů, jsou vyčerpaní a sem tam už ani jazyk neposlouchá.

V rámci oficiálního programu dne ještě provedeme útok s těžkou a lehkou pěnou, protože instruktoři nám sehnali kanystr pěnidla. Druhý „útok“ je veden na nádvoří Ústřední hasičské školy, kde na žádost údržbáře čistíme asfaltovou plochu od vrstvičky písku a větviček. Nakonec připravíme jeden vozík s vybavením na zítřejší zkoušku a sneseme potřebné vybavení, aby bylo v dostatečných počtech.

Večer je věnován intenzivní přípravě na zkoušku, čtení prezentací a vyptávání se na nejednoznačné věci. Všichni jdou spát později než obvykle a nervozita ze zkoušek stoupá.

Den čtvrtý…a taky poslední

Jsou tu zkoušky, nervozita by se dala krájet, ještě naposledy máme šanci si něco zopakovat. Komise přijíždí kolem 8 hodiny ráno a s ní doráží i televizní štáb centra vizualizace studia VŠB.

První krok zkoušky bylo bojové rozvinutí. Byli jsme rozděleni po pěticích podle abecedy a poslední dvě skupiny byly po třech. Asi se projevila nervozita z domovenek „Generální ředitelství“ a v každém rozvinutí nebo nástupu byla alespoň jedna chyba. Ani naší skupině se malá chyba nevyhla, ale v porovnání s ostatními se jednalo o banalitu.

Pro další dění jsme byli rozděleni do dvou polovin. První polovina šla nejdříve na zkoušku z požární taktiky a druhá polovina na zkoušku z technických prostředků a chemické služby. Technické prostředky připadali všem jednoduché a také zkoušky z těchto témat probíhaly vcelku rychle a pokud zkoušený vše věděl, mohl být za 10 minut před komisí řádně přezkoušený.  Zkouška byla doplněna ještě o nákres bojového rozvinutí z baterie zadání.

Můj tah byl vcelku dobrý, protože výzbroj hasiče a čerpadla používaná v PO jsem vysypal z rukávu, ani nevěda jak snadno. Nakreslení bojového rozvinutí bylo ale časově náročnější, protože v zadání bylo přívodní vedení savicemi z potoku, dopravní vedení B a dva proudy C. Byl jsem poslední, koho komise přezkoušela před obědem tak museli ostatní kolegové nervózně přešlapující před dveřmi ještě chvíli sečkat.

Po obědě jsem měl snahu ještě zopakovat některá  témata z taktiky, protože zprávy od zkoušených nebyly naplněny pohodou, ale vzdal jsem snahu a raději jsem doplnil hlouček venku stojících.

Asi v půl čtvrté se konečně dostávám na řadu. K tématu „Povinnosti hasiče vyplývající z legislativních nařízení“ jsem napsal vše co jsem věděl a s obavou, zda bude objem dostačující. Druhá otázka byla „Hašení požáru v silném zakouření“ a platí o ní obdobné tvrzení jako o první otázce. Nakráčel jsem tedy před komisi, rozvinul heslovité poznámky z přípravného papíru. Byl jsem zaskočen otázkou kde hasič s sebou potřebuje občanský průkaz, na kterou jsem ani po dlouhém usilovném přemýšlení nepřišel. Odpověď mě velice překvapila, protože zněla věznice a logickou dedukcí z vlastních zkušeností jsem se k tomuto nemohl dopracovat. Ostatní kolegy zkušební komise taktéž zkoušela podobnými různými specialitkami a nebyl jsem tím nijak vyjímečný.

Další otázka zavedla náš rozhovor na postup hašení při silném zakouření. Prošel jsem tedy nebezpečí, které znamená toxický, horký a hustý kouř a jak postupovat a chránit se. Poslední krok ke splnění zkoušky byl základ uzlové techniky, kde jsem měl uvázat půllodní uzel a lodní uzel. Následovaly otázky, kdy bych dané uzly použil a tím pro mě zkouška končila. Teď už jen čekat, na výsledek zkoušky.

Vstupní technický výcvik – 2. týden

Den první

Máme tu úvodní den nového týdne a první cestu na stanici do Opavy. Ráno začíná klasickou snídaní i když dnes tak trochu netradiční. Na talířcích na nás čeká kopeček na první pohled nerozeznatelný od zmrzliny. Malou nápovědou, že se  zmrzlinu skutečně nejedná je, že se neroztéká na teple, tak tušíme nějakou zradu s pomazánkou. Dofasujeme pečivo a jogurt a jde se ke stolům.

Odjezd se opožďuje protože během týdne co stál autobus venku mu prý někdo vysál naftu z nádrže. Když za 30 minut dorazí jeden ze zaměstnanců s kanystry a autobus je nastartovaný, aby měl dostatečný tlak ve vzduchových okruzích, zjišťujeme, že se jedna strana nenafoukla. Nedalo se nic dělat a museli jsme vyrazit s nahnutým autobusem. Cesta s jednou částí neodpruženou na úzkých rozbitých cestách byla „zajímavým“ zpestřením.

Na stanici jsme šli nejdřív na cvičnou věž, kde jsme slaňovali. Na učebně nás instruktor vyzkoušel z vázání základních uzlů, které jsme dělali v minulém týdnu, pak už jsme dostali sedáky a vyrazili. První krok většiny byl nejistý, za chvíli následovalo okno, které jsme museli přeskočit a rychleji se pustit. Spousta lidí končila s pravou rukou ještě nad oknem a lanem si jí přimáčkli. někteří se pustili málo a klepli si dokonce helmou. Naše družstvo se z mého pohledu popasovalo s věží dobře a úsměvných situací bylo málo.

Druhé stanoviště bylo chemické vozidlo vybavené na radioaktivní látky a úniky nebezpečných látek. Prošli jsme veškeré vybavení od detektorů radioaktivního záření přes sorbenty až po zařízení pro zachytávání a přečerpávání ropných a žíravých látek.

Posledním bodem byl speciální kontejner pro práci na vodě a ledu s dvěma čluny a dalším vybavením pro práce na vodě, jako suché obleky, záchranné vory a další. Mezi tím se podařilo řidiči opravit autobus, který konečně jel v rovině a vyrazili jsme na večeři.

Den druhý

Je úterý a jsme na učebně, dnes se naplno rozběhly prezentace studentů. Nejdřív ale proletíme jaké zákony se vztahují na práci HZS a zhruba jsme probrali základní části zákona 133/1985 Sb., o požární ochraně. Pak byla hodina zasvěcená prezentacím z požární taktiky a vystoupily i další prezentace z technických prostředků a chemické služby.

Odpoledne byla větší část věnována bojovému rozvinutí a součinnosti družstva 1+5 a 1+3, kde jsme zjistili, že nemáme opět automatizované veškeré postupy a bude nutné skutečně cvičit. Kratší část byla věnována dalším prezentacím.

Na večeři opět čekáme o 15 minut déle stejně jako včera. Pak jdeme od 6 hodin hrát fotbal a končíme kolem půl osmé.

Den třetí

Kurz se dnešním dnem láme do své druhé poloviny. Bohužel se nic kloudného neděje, od rána prezentace za prezentací, ani ven odpoledne nejdeme. Některé jsou rozvláčné se zkopírovaným bojovým řádem pouze přečtené autorem bez vlastní iniciativy. Na konci dne jsem unavený víc, než kdybych celý den pracoval.

Tímto končím možná nejkratší shrnutí dne této série a vzhlížím v naději, že se obdobná hrůza již nebude opakovat.

Den čtvrtý

Dnes vstáváme velmi časně protože odjezd je naplánovaný už v 5:30. Odjíždíme totiž do  vzdělávacího zařízení ve Frýdku-Místku  na Chemickou službu. Její dvě části byly polygon s dýchací technikou a protichemické obleky.

Ráno jsem byl v první polovině studentů, která šla do polygonu. Nejdříve jsme si zopakovali uživatelskou kontrolu dýchacího přístroje. Bylo nutné zkontrolovat celistvost zádového nosiče, neporušenost manometru, zapojené rychlostpojky a šroubové spoje, dále pak dostatečný tlak v láhvi, ne nižší než o 10% plnícího tlaku. Lahev uzavřeme a čekáme jednu minutu, zda neklesne tlak pro zjištění těsnosti vedení. Pak si přiložíme spojovací část k obličejové masce na ruku a spustíme tlačítkem plicní automatiku. Pomalu upouštíme vzduch, abychom zjistili, zda správně funguje varování před nízkým tlakem, které se spíná přibližně při 55 bar. Pak vyzkoušíme i masku s ucpaným vstupem plicní automatiky zda těsní lícnice a polomaska.

Pak už následovala cesta polygonem tam a zpátky. Obsluha na nás byla hodná, tak jsme měli mírné osvětlení a bez zakouření. Bylo nás hodně, proto jsme chodili ve čtveřicích. Někteří měli nejspíše špatně utěsněné vzduchové vedení, protože po 15 minutách od začátku cvičení  se z prostoru polygonu ozývalo výstražné pískání upozorňující uživatele na docházející vzduch.

Naše čtveřice vyrazila celkem svižně, po čtvrtině cesty vpřed ještě byla vcelku. V polovině však poslední člen zůstal zaseklý a dlouho se vyprošťoval. Bohužel třetí člen si zaseknutí nevšiml a celou skupinu nezastavil. Chvíli jsme na něho čekali a když byl na dohled, třetí člen na něho počkal a první dvojice pokračovala vpřed a druhá skupina se po spojení vydala na cestu také. Ve dvou skupinách jsme došli na konec polygonu a obraceli se ve smyčce zpátky hned jak se za námi objevila druhá část naší skupiny. Průběžně jsem si kontroloval tlak v přístroji abych věděl, jestli vystačí na cestu zpět. Po průchodu zpátky, jsme ještě čekali ještě asi 3 minuty na druhou část skupiny, která měla velké manko oproti první dvojici. Následovalo nahlášení zbytkového tlaku v přístroji ke zjištění spotřeby vzduchu.

Druhou částí byly ochranné obleky pro zásah na nebezpečnou látku. Zkoušeli jsme si cvičné obleky používané u HZS v kompletní výbavě i s dýchacím přístrojem a ochrannou přilbou. Některé obleky se navlékali na zasahující snadno, některé byly složité a obléknout se s přilbou bylo vcelku nesnadné. Vyzkoušel jsem si spíše přetlakové obleky, protože u rovnotlakých bylo celkem plno.

Den pátý

Ráno jsme trávili na učebně s prezentacemi kolegů. Postupně už se srovnávají kvality prezentací a výtek od instruktorů je stále méně. Dnešní den byl poslední pro Ondru Lasáka, kterého příští týden vystřídá jeho kolega ze stanice.

Odpoledne jsme se sešli u garáží s cílem rozběhnout stroje, které zatím mlčely. Nejdříve jsme se snažili rozběhnout plovoucí čerpadla. Vzali jsme kanystr a doplnili palivo. Bohužel dolévač si nevšiml, že je to nafta a tak jsme museli po neúspěšném nastartování nádrže vypustit a prolít benzínem. Po půlhodinové snaze se obě čerpadla rozběhla. Zprovoznění PS12 nebylo nijak složité, pouze napumpovat benzín, nechat protočit trochu déle, a hned naskočila.

Pak jsme přesunuli jeden vozík s hadicemi na louku za budovou k náhonu. První družstvo připravilo vedení s PS12 na 3B, rozdělovač a útočný proud B. Jako člen družstva se zkušeností s ovládáním PS12 jsem se ujal funkce strojníka. S číslem 4 jsme připravili přívodní vedení a vrátili se do výchozího postavení. Velitel zavelel pokyn k přípravě a dopravní vedení se začalo postupně rozvíjet. Po žádosti čísla 3 jsem nasál vodu a poslal k rozdělovači. Velitel dal pak pokyn k útočnému postavení, později k vytvoření druhého C proudu, výměně a prodloužení  hadice na jednom proudu. Bohužel výměna se nepovedla, kdy jeden z členů družstva, který nepůsobí u SDH použil konopnou hadici, která po zvýšení tlaku praskla. Pak jsme náš útok ukončili a předali náčiní dalším.

Druhé družstvo provádělo útok s plovoucím čerpadlem. I když se plovoucí čerpadlo nesmí jako požární stříkačka používat, vyzkoušel si strojník alespoň práci s umístěním čerpadla na vodu a jeho regulaci.

Třetí družstvo opět využilo PS12ky k útoku a v součinnosti s družstvem o početním stavu 1+3 vytvořilo celkem 3 proudy.

Závěreční útok pod názvem: „Útočíme vším co máme“, jsme za plovoucí čerpadlo připojili po 2 B PS12 a na dalším nezvyklém rozdělovači se dvěma vstupy B se zapojil přívod z PS12 a z druhého plovoucího čerpadla.  Na tomto rozdělovači byla jedna plnoproudá proudnice a jedna pěnotvorná proudnice P3. Dále pokračovalo jedno B a rozdělovač na kterém byl proud B a další pěnotvorná proudnice SP20. Pak už bylo více mokrých hasičů protože po sobě jednotlivé proudy začaly stříkat než aby kropili okolí.

Den šestý

Dnes máme opět sobotu a zkrácený výukový den. V plán je zdravověda a opravdu se jedná o proškolení skoro za letu. Za pár hodin máme prošlé základní příčiny ztráty vědomí  úrazových stavů a měli bychom rozeznat příčiny a umět alespoň trochu nepříznivý stav zvrátit. Po obědě přivezl zástupce firmy Weber na ukázku vyprošťovací zařízení. Představoval klasické hydraulické nůžky, rozpínáky a rozpěrné válce a k tomu doplnil sadu malých zařízení s pohonem na elektřinu a akumulátory. Ti, kdo měli Gallety mohli stříhat, ostatní si mohli zkoušet tzv. na sucho.

Den sedmý

Zatím co v Čechách neustále prší a řeky stoupají na 3. povodňový stupeň, v Jánských Koupelích je celkem klid. Sem tam sprchne, sem tam přijde krátký prudší déšť ale jinak je klid. Ráno nás probudila písemka na probranou látku, protože byl večer v budově kravál.

Dnešní den máme v plánu psychologii a tak všichni čekáme, že dostaneme rady jak manipulovat s postiženými mimořádnou událostí tak, abychom je uklidnili a mohli dostat do bezpečí. Místo toho si děláme dva osobnostní testy. I když souvislost s prací hasiče to má, zejména z pohledu jak zvládáme stres, jak dokážeme hodnotit situaci a rozhodovat, ale přece jen to není to co jsem očekával. Odpoledne máme volné a tak naspávám ztrátu z uplynulého týdne a zbytek času trávím učením.

Vstupní technický výcvik – 1. týden

Den 0

Nehledejte původ označení tohoto dne v různých programovacích jazycích. Spíše bych tento den charakterizoval jako nultý ročník, kdy je potřeba si něco vyzkoušet a hlavně zjistit do čeho vůbec jdu.

První důležitý krok znamenal dopravit se na místo. Plánovač hlásil kolem 430 km a 5 hodin jízdy. Chtěl jsem dorazit na místo kurzu nejdéle v 19 hodin, to znamenalo vyjet nejpozději ve 14 hodin. Předpokládal jsem, že pojedu určitě pomaleji než předpovídá plánovač a ještě bych chtěl asi půlhodinovou pauzu. Vyrazil jsem tedy ve 13 hodin a cestu započal naplněním nádrže až po okraj.

Zvolil jsem cestu po I/19 a udělal jsem dobře. Ten, kdo navrhoval trasování, měl nejspíš všech 5 pohromadě, nebo veliké štěstí, že je oblast velice málo osídlená. Kromě Plzně-jihu vede silnice většinou mimo obce, nemusí se tak často měnit tempo a cestování je velice příjemné. Navíc se vyhnu velké části rozbité D1 a jejímu prověřování veškerých spojů na vozidle.

Už na mě začala trochu sedat únava, ale z plánu zbývalo dojet 100 km do Brna a zastávkou na svačinu. Najíždím u Humpolce na dálnici a rázem je únava pryč. Všechno drncá, auto poskakuje na nerovných spárách betonových desek. Sem tam se najde opravený, nebo dostatečně zfrézovaný povrch umožňující alespoň trochu odpočinku od cestovního diskomfortu na ostatních úsecích.

Konečně je tu Brno, ještě najít správný sjezd a už jdu nakupovat a odpočívat. Při pohledu na hodiny vidím již mírné zpoždění a přestávku tedy zkracuji na nejmenší možnou dobu. Bohužel o to, co jsem zkrátil pauzu, a ještě něco navíc, jsem bloudil v uličkách hledajíc nájezd na opačnou stranu cesty na Vídeň. Další zdržení následuje za Brnem, kde se opravuje dálniční sjezd. Pomalu na jedničku popojíždíme asi 3 km, ale jede se víceméně plynule bez poskoků. Ke zpoždění se připisuje dalších 15 minut.

Dneska to byl den doufání..hlavně v to, jestli je cesta průjezdná, jestli si pamatuji všechna důležité sjezdy, křižovatky a směry, kterými se mohu vydat. Sjezd Odry na sebe nechal dloho čekat a o to větší bylo překvapení bylo, že ústí na silnici II třídy kdesi v polích.

Cestičky v tomto kraji jsou až poeticky krásné. S relativně dobrým povrchem se vlní krajinou, prolínají s železnicí za doplnění všudypřítomné zeleně,  Škoda, že jsem si ten pohled nemohl déle užívat, neboť zpoždění už bylo příliš velké, Nakonec jsem nemusel mít obavu, že správce odmítne přijít k ubytování, bydlí totiž v hlavní budově.

Den prvý

Konečně začíná první skutečný výcvikový den. Ráno je vyhrazeno dojezdu účastníků kurzu, kteří mají cestu kratší než já. Mohu se tak do sytosti vyspat a nahradit si tak ztrátu z posledních hektických dní.

Ráno se všichni scházíme v učebně k představení vedoucích a instruktorů a plánu následujícíh 3 týdnů. dopoledne budou vyhrazená k teoretické přípravě a odpoledne k praktickým ukázkám. Ranní část proběhla rychle a po obědě jsme se pustili do řazení v útvaru, pohybu  útvaru, pochodový krok a velení družstvu. Některým velitelům dělal problém udržet tempo pochodu a tak se krok útvaru rozpadal. Postupně se pohyb zlepšoval a reakce na příkazy byla rychlá a plynulá.

Abychom získali čas pro případné zdržení na některých úkolech je další část odpoledního výcviku pokračujeme v opakování výzbroje v přívěsných vozících. Pak si bereme Cčkové hadice a učíme se je podle metodiky uchopit do podnosu, přenášet, rozhazovat a balit. Toto zaměstnání jsme plnili až do 17 hodin, kdy výcvik končil a mohli jsme pokračovat na večeři.

Den druhý

Ráno začíná opět teoretickou výukou, ale už se začíná přitvrzovat co se týče objemu látky. Dnes máme za úkol probrat činnosti družstva 1+5 a bojová rozvinutí. Už z teorie vypadá všechno zamotané a když slyšíme jednu věc již po třetí, začínají se nám pojmy míchat.

Pravý zmatek nastává až po obědě, kdy jdeme předvádět své „umění“ ven. Během přestávky se rozpršelo, tak jsme první hodinu trávili v garážích, aby nebyly hadice mokré a těžké. Když okolí trochu oschlo, mohli jsme jít chodit ven. Dlouho jsme hledali jaké postavení máme vlastně tvořit, jestli základní nebo výchozí. Nakonec jsme se k závěru nějakým způsobem dostali. Na úkolech se protáčela dvě družstva složená z naší desetičlenné skupiny, z toho jeden se musel stále střídat, aby byla obě družstva s dostatečným počtem. Zkoušeli jsme zdroje vody vlastní, z volného vodního zdroje i z hydrantu. Dopravní vedení bylo většinou krátké do 3 hadic B, ale jedno rozvinutí bylo jednoduché na 7B se zkrácením proudu. Vyzkoušeli jsme si i rozvinutí na dva proudy do kopce. Sudá čísla se ale při rozvinutí, prodlužování a zkracování hodně naběhala.

Den třetí

Opouštíme zaběhlý plán výuky zejména z obavy o stabilitu počasí. Ráno v rychlosti probíráme útočná postavení s tvorbou pěny pro družstvo 5+1 a za hodinku už táhneme z garáže přívěsné vozíky a cvičíme se zdrojem pěnotvorného roztoku na imaginární CAS nebo z Přiměšovače. Improvizované podmínky nás dohnaly k použití ejektoru jako zátěže místo přiměšovače, který je pouze na jednom ze tří vozíků a kanystru s benzínem pro PS12 jako nádoby s pěnidlem. Hadičku k přiměšovači jsme však na vozíku měli, takže alespoň jedna část vybavení patřila tam kam měla.

Ráno jsme ještě stihli probrat práci s žebříky a to bylo i téma cvičení po obědě. Nejprve jsme zkoušeli spojit čtyři díly za sebou a cvičně postavit. Dál jsme zkoušeli techniku vztyčování žebříku v úzkých prostorách na styl koucourkovské střechy. Díly se postupně spojují a spojená část se vždy posune nahoru a nový díl se pod ní podsune a zajistí. Další krok bylo vytvoření proudu ze žebříku, kdy číslo 1 si prohodí hadici za krkem a stoupá po žebříku do útočného postavení.

Jako odměnou pro dnešní den byl útok do druhého poschodí budovy s předcházející instruktáží o prohledávání zakouřených prostor a vnikání do zavřených dveří. Po útoku se sbalily vozíky, zavezly do garáží a vraceli jsme se na učebnu na téma spojené s prací a záchranou na vodě.

Den čtvrtý

Dnes se mění instruktor naší skupiny, protože má pracovní povinnosti a střídá se s kolegou z jeho stanice. Začínáme zpožděním při čekání na příjezd instruktorů a kdybychom nečekali, psali bychom první písemku. Takto se písemka o 30 minut opozdí, ale stejně nás nemine. Obsahem jsou otázky na povely vydávané pokyny, značky požární techniky a jaká čísla mají co na práci. Testy byly víceméně bez chyb i proto, že se všichni večer před tím hodně učili.

Dnešní teoretická příprava byla zaměřena na bojová rozvinutí družstva 1+3. V přiměřené míře jsme mohli aplikovat znalosti z rozvinutí družstva 1+5, které jsme cvičili ve dnech minutých. Desetičlenná skupina nám umožnila vytvořit dokonce vedení se třemi proudy, kdy prostřední proud je tvořen družstvem 1+3 a velitelé se musí dohodnout na podřízenosti a postupu. Jako vrchol dne, byl společný útok všech skupin, kdy naše družstvo 1+5 tvořilo bojové rozvinutí do kopce mezi chatky na 3B a dva proudu C po jedné hadici. Dále jsme dostali za úkol zkrátit o jednu hadici B a pak dorazil velitel družstva 1+3 s úkolem vytvořit třetí proud z našeho rozdělovače. Po jeho rozvinutí virtuálně praskla hadice B a strojník prováděl výměnu. Po výměně dostal druhý proud povel zpět a vedení jsme zkracovali ještě o jedno B. Když už byli všichni dostatečně zmatení, měli přesouvat spoustu hadic byla všechna družstva povolána k odjezdu.

Do večeře zbývala ještě hodina, tak jsme si byli rozdělit  otázky z požární taktiky a řádu služeb které budeme prezentovat kolegům.

Po večeři jsem se byl proběhnout ke Kružberku, po návratu zpátky jsem si dal ještě výběhy schodů zaměřené především na lýtka kvůli následujícím postupovým soutěžím.

Den pátý

Dnes bylo ráno vyhrazené zásahům u dopravních nehod. Probrali jsme příjezd k dopravní nehodě, ustavení techniky tak, aby ochránila zasahující hasiče před ostatními vozidly, kdyby některý z řidičů nestihl zastavit, označení místa nehody kužely. Dále jsme shlédli instruktážní vide HZS MSK pro vyprošťování z vozidel, kde byly představeny základní postupy při stříhání vozidla a vyproštění raněného z místa řidiče pomocí pevných nosítek.

Odpoledne jsme se po družstvech střídali na stanovištích. První byla práce se žebříkem v družstvu 1+3 a teď už i s vazáky, které dovezl jeden z instruktorů ze stanice. Druhé stanoviště bylo opakování pořadového výcviku, kde jsme se řadili a hlavně v tempu pochodovali. Poslední stanoviště již byly obligátní rozvinutí 1+3 a 1+5 včetně součinnosti mezi těmito družstvy.

Den šestý

Je tu první sobota našeho kurzu a to znamená víkendový režim vzdělávání zkrácený do 14 hodiny odpoledne. Tahle sobota tedy moc zkrácená není, protože všichni připravují prezentace na kapitoly z Bojového řádu, ale o tom až později.

Ráno se sházíme na učebně. První čtveřice, jelikož má pouze jednu prezentaci, dostává za úkol připravit pro ostatní dvoumetrové kusy plochého popruhu. Ostatní po čtveřicích dostávají řešení vyprošťování osob ze scénářů soutěže ve vyprošťování. Každá čtveřice má chvíli na to rozhodnout o postupu zajištění vozidla, vstupu zdravotníka ke zraněnému a finální vyproštění uvězněných osob.

Pak už jsou provázky pro všechny připraveny a můžeme jít uzlovat. Včerejší večerní trénink uzlů se vyplatil a všechny uzly zvládáme ve svižném tempu. Po základním zaučení odcházíme po čtveřicích ven, kde na nás čeká lano, sedací úvazek a pracovní polohovací pás. Máme za úkol vytvořit bezpečný kotevní bod, vytvořit půllodní uzel pro slaňování, zkusit si pohyb na uzlu, a ve druhém nácviku slanění jsme zkoušeli fixační smyčku, abychom nemuseli držet lano při zastavení na místě a mohli mít obě ruce volné. Bohužel naše skupina již pracovala za intenzivního deště a tréninky ostatních skupin byly odloženy až na odpoledne. Tento výcvik nám umožní urychlit lezeckou přípravu na stanici v Opavě, kam pojedeme v následujícím týdnu.

Po obědě všichni horečně připravují prezentace témat z Bojového řádu na následující dny. Nesmíme používat prezentace z minulých kurzů, ale moc se nedaří vlastní prezentace odlišit, když mají stejný zdroj a poselství osazenstvu. Většina má hotovo před večeří a pak už máme volný čas na své záliby.

Den sedmý

Dnešní den byl opět zkrácený, ale míst praxe jsme měli pouze teoretickou část. Dopoledne bylo věnované spojové službě, využívání radiostanic, role, které může radiostanice zaujímat v síti, a používání radiostanic na místě zásahu. První kolegové už prezentovali témata z otázek z požární taktiky. Některé prezentace byly obsáhlé, ale nedalo se s tím nic dělat, protože autor chtěl obsáhnout značnou část bojového řádu. Odpoledne bylo stejně jako včera volné. Část šla hrát fotbal a část ještě dodělávala prezentace, aby nebyl týden náročný a mohli jsme se věnovat přípravě na zkoušky.

Převod LaTeXu pro kancelářské balíky

Psaní závěrečné vysokoškolské práce není většinou žádná legrace, pokud vám před dokončením prací začne textový editor rozsypávat čísla obrázků, pak se k tomu přidají i tabulky, nadpisy a křížové odkazy a už se objevuje představa o polstrované místnosti v léčebně. Nabízí se léty ověřený, více méně blbuvzdorný LaTeX, jako velice silný nástroj pro sázecí práce.

Pro někoho bude ze začátku přechod nejspíš složitý, protože výsledek toho co píšete uvidíte až po exportu. Nicméně systém dovoluje se oprostit o zbytečného přemýšlení, co kam kde posunout a stará se o všechno sám. Pokud Vám ještě některý z vyučujících připraví šablonu, máte práci hodně usnadněnu. Nesmí to být však šablona, ve které musíte vyměnit půl balíků, protože se již dlouhá léta nepoužívají, byť šablona je z loňského roku, spousta věcí nefunguje. To bych pak autora rád potkal osobně v temném koutě univerzity a poděkoval za jeho skvělou práci.

Při tvorbě jsem měl tu výhodu, že jsem již jednu takovou práci zpracovával a mohl čerpat příkazy, balíky a další vymoženosti z minulosti. Nicméně předchozí práce byla jako jeden soubor a nová šablona je rozdělená do několika souborů podle kapitol. Přehlednost je výborná, ale pokud chcete poslat vedoucímu práce výstup ve formátu, kde Vám může označit úseky které se mu nelíbí máte smůlu. Převodníky totiž dokáží zpracovat pouze jeden soubor a nedokáží jít po \include do dalších souborů.

V tomto momentu nastupuje všemocný skript v Bashi, který příkazem awk vyhledává v hlavním souboru příkazy \include a podle odkazu načte a vloží do výstupu soubor. Inspiroval jsem se na tomto odkazu, avšak tahle verze nezpracovala soubory ve stejné složce jako je hlavní zdrojový soubor, ale soubory uložené ve složkách zpracoval. V základní verzi uměl jít pouze v první úrovni odkazů. Skript jsem ale upravil tak, že projde první úrovní, zjistí, kolik má ještě příkazů \include a kolik z nich je zakomentovaných, rozdíl uloží do proměnné a pokud je rozdílná od nuly, tak projde tento soubor znovu, dokud se objeví další vložené soubory. Celý skript vypadá takhle:

#! /bin/bash

i=1
pocet=1

while [ „$pocet“ -gt „0“ ];do

if [ „$i“ -eq „1“ ];
then
echo „a“
awk ‚!/\input\{/ {print}
/\input{/ {
sub (/input\{/,““)
sub (/\}.*/,““)
sub (/}/,““)
sub (/\\/,““)
cmd= „cat ./“$1″“
system(cmd)
}‘ zaverecna-prace.tex > mergedfile.tex
i=0;
else
echo „b“
awk ‚!/\input\{/ {print}
/\input{/ {
sub (/input\{/,““)
sub (/\}.*/,““)
sub (/}/,““)
sub (/\\/,““)
cmd= „cat ./“$1″“
system(cmd)
}‘ mergedfile.tex > mergedfile2.tex

mv mergedfile2.tex mergedfile.tex
fi

echo „předgrep“
prave=$(grep -c -i „\input{“ mergedfile.tex)
komentovane=$(grep -c -i „%\input{“ mergedfile.tex)
echo „počet $prave $komentovane“
pocet=$(($prave-$komentovane))

echo „zbývajících $pocet“
done

Pro převod z LaTeXu do souborů dostupných kancelářským balíkům se mi osvědčil Pandoc. Převod je jednoduchý, v příkazové řádce zvolíte jaký soubor, nebo soubory podle typu chcete překládat a zvolíte název výstupního formátu včetně koncovky. Necháte chvíli přechroupat a je hotovo. Převod ale naní 100% čistý, například obsah tagu \label se zobrazuje v převedeném textu, ale pro účely kontroly dosavadního výtvoru vedoucím práce je převod naprosto dostačující.

Kulturní týden(ík)

Uplynulý týden byl ve znamení koncertů. Po podzimní sérii vystoupení, které se Plzni obloukem vyhly, se na západ Čech dostal Pražský výběr v kompletních sestavách, ve kterých kdysi koncertoval. Za bicí soupravou se vystřídal Jiří Hrubeš, který opustil sestavu, když emigroval do Británie společně s Janou Kratochvílovou, s Klaudiem Kryšpínem. Oba dva předváděli úžasné bubenické umění a byla radost je poslouchat i sledovat. Celou sestavu doplňoval vynikající kytarista Michal Pavlíček.

Začátek koncertu byl poněkud rozpačitý, sem tam se vyskytla chyba například při záměně dvou refrénů použitých ve skladbě Hrabě X. Tento první refrén odzpíval Michal Kocáb zavřený v rakvi uprostřed jeviště. První část koncertu byla ve znamení alba Straka v hrsti a trochu pasivní publikum se postupně rozehřívalo. Rozehřívat se muselo, protože plocha zimního stadionu byla klimatizována na velmi nízkou teplotu a to dělalo problémy i na pódiu. Asi nejhlasitěji, kdy jsem slyšel za celý koncert zpívat publikum, byl začátek skladby Zubatá. Síla hlasů tisícihlavého publika musela být impozantní. Z plakátů jsme věděli, že dorazí i původní baskytarista Ondřej Soukup, po jehož odchodu napsala skupina skladbu S.O.S., ve které poukazovala na odchod pouze kvůli lepšímu výdělku. Soukup vkráčel na pódium jako přízrak a do ticha pronesl jedinou svojí větu: „Halo Soukup…..haló?“, publikum jásalo a Soukup skladbu dohrál jako baskytarista. Místo mu dočasně přenechal Vilém Čok.

Na pódiu se vystřídali i textaři kapely. František Ringo Čech přivedl ve skladbě Pražákům těm je tu hej kozu. Jít se jí nejdříve moc nechtělo, pak se ale rozkoukala a v klidu stála přímo před publikem i odešla. Další textař, který se objevil na pódiu, byl Jiří Tomek (?). Hladíc si napůl obnažené břicho došel až na výběžek pódia, kde tančil jak kdyby ho kousla tarantule.

Druhá část představení se skládala z alba Výběr. Na konci představení se na pódiu sešli všichni účinkující a společnými silami zvládli přídavky.

V pátek následoval koncert Gamma Ray a Helloween na holešovickém zimním stadionu. Po zkušenosti v Plzni jsme se dostatečně oblékli do zimy, ale zde bylo klima úplně opačné. Našlapaná hala byla vyhřátá na příjemnou teplotu, takže bundy musely dolů. Úvod večera patřil brazilské kapele Shadowside se zpěvačkou Dani Nalden. Místy, převážně při doprovodu baskytaristy, mi připomínala Tarju Turunen.

Po nástupu Gamma Ray se publikum rozproudilo a v srdečnější atmosféře než jsem zažil v úterý pělo metalové chorály ze všech sil. Kai Hansen i celkové pozitivní naladění skladeb posunulo diváky do úžasné atmosféry.

Helloween vstoupil monstrózním úvodem do svého představení. Hlasitost chorálů se snad ještě zvýšila. Andi Deris dirigoval publikum, nechal si zpívat a vyhlásil soutěž o nejhlasitější polovinu stadionu. Závěreční píseň, legendární I want out, nás vyprovodila na cestu k domovu.

Horko, moc horko!

Poslední dobou se stále častěji začal sám od sebe vypínat notebook pod zátěží. Po nainstalování několika programů pro ověření místa vzniku vysoké teploty ze systémových teploměrů bylo potvrzené přehřívání procesoru.

Po pár přečtených diskusí na fórech byl problém diagnostikován jako degradace teplovodné pasty na procesoru. Našel jsem si recenze a volba padla na ArcticCooling MX2.

Pak jsem našel vhodný termín pro rozebrání celého počítače. Bylo nutné odmontovat horní kryty abychom mohli vymontovat sestavu chladiče a heat-pipes. Odpojil jsem touchpad, klávesnici, kryt s reproduktory jsem pouze posunul a odlepil na jedné straně kabely k reproduktorům. Odšrouboval jsem několik šroubů z chladiče a zjistil, že celý problém vznikl povolením dvou šroubů. Chladič tak nedoléhal těsně k procesoru a nepředával teplo tam, kam měl. Nicméně už bylo rozebráno, a nebylo cesty zpět.

Velké kusy staré pasty jsem odstranil hned. Na malé kousky jsem si natočil vatu na špejli a lihem setřel do čista veškeré části pasty. Po vyčištění jsem procesor osušil vatou a odstranil všechna vlákna, která by mohla na styčných plochách zůstat.

Nanášení pasty nebyl žádný problém, stačilo jemně tlačit na injekční stříkačku a pasta se pěkně roztahovala po povrchu i bez dalších nástrojů. Před sešroubováním všech součástí jsem vyzkoušel běh počítače a mohl konstatovat, že se operace podařila. Počítač se už nevypíná v maximálním zatížení, teplota se bez zátěže drží kolem 58°C bez zapnutého ventilátoru. Při aktivním chlazení teplota spadne až na 45°C.  Po zahoření pasty se teploty ještě sníží.

EDIT: Po týdnu denního používání počítače spadla teplota procesoru na necelých 50°C dle programu TPFanControl a průměrných 40°C podle programu SpeedFan. Zatížení procesoru bylo přibližně 10% bez aktivního režimu chlazení. Aktivní chlazení sníží teplotu na 43 respektive 33°C.

První handling

Jelikož na první výstavě se „hledá“ jak handler, tak pes, nečekal jsem žádné zázraky, ale výrazný neúspěch by byl zklamáním. Předsevzetí, že budu Armina připravovat soustavně každý den minimálně měsíc na výstavu získávalo místy povážlivé trhliny. Některé termíny prostě musely být splněny a zabíraly dost času, který by bylo zapotřebí pro pořádné natrénování výstavních disciplín.

Ráno před první výstavou v Českých Budějovicích, jsme oba vstoupili prvně do kruhu, zatím pouze na zkoušku. Armin chodil pěkně, takže ostuda by hrozit neměla. Va výstavním katalogu jsme zjistili, že jsme ve třídě sami, a druhý přihlášený Parson Russell teriér je v jiné třídě.

Nástup do kruhu byl celkem zvládnutý, vyčkal jsem na povel paní rozhodčí, oběhli jsme dvakrát kruh. Tentokrát bylo ale na koberci spoustu vůní od předchozích psů a Armin se zabořil nosem k zemi a nechtěl zvednout hlavu. Štěstí bylo, že se alespoň nechal ovládat a stále šel. Nereagoval ani na pamlsek. Sen o dobrém hodnocení se rozpadává.

Na stole Armin sice stál, posedávání se díky bohu nekonalo. Potřeboval cítit oporu a tak se ke mně tisknul až málem ze stolu upadl. Měření proběhlo v pořádku, zuby jsou všechny a tak jediný problém bylo překážení mých rukou u kontroly. Natrénovat samostatný jistý postoj bude stát ještě trochu práce. Ještě jsme chvíli postáli na zemi, vyslechli si hodnocení a mohli uvolnit kruh následujícím soutěžícím.

Výsledek hodnocení byl však velmi milým překvapením. Hodnocení bylo skvělé, stavba těla výborná, správně nesený prut, výborné tvarování hlavy, uší a úhlení nohou. Takový výsledek vyloženě potěší.

V závěrečné soutěži jsme nastupovali do kruhu ve velkém počtu. na výstavě totiž probíhala i klubová výstava některých plemen teriérů. Před námi byla Parsonka a za námi Staford. S Parsonkou jsme se seznámili venku ale Staford byl velká neznámá. Při chůzi šel Armin hodně pěkně s hlavou vzhůru, nečenichal po zemi a to bylo v prostoru kde v základním kole procházela spousta psů a probíhali v něm i závěrečné soutěže. Pouze po zastavení, se za Stafordem otáčel a nestál tak pěkně, ale i tak byl velký pokrok od rána.

Deska pro ochranu GPIO portů Raspberry

Raspberry Pi jako horký kandidát na řízení všemožných ubastlených zařízení by bylo neustále v ohrožení poškození přepětím na I/O portech, rozhodl jsem se udělat rozšiřující desku. Oproti jiným řešením, kdy jsou chráněna pouze sériová rozhranní, jsem se rozhodl, že budu chránit celé GPIO rozhraní.

Nejdřív bylo zapotřebí zjistit princip ochrany. Na webu Adafruit.com jsem nalezl již připravené rozšiřovací desky(jedna s IO, druhá s tranzistory), nicméně chránily pouze několik málo portů a údajně neposkytovaly dostatečnou rychlost pro sériové sběrnice. Proto jsem se rozhodl navrhnout vlastní desku. Druhým dokumentem ze kterého jsem v začátku čerpal byl astromik.org.

Ve vývojovém softwaru jsem si připravil základní desku pro všech 17 komunikačních pinů. Desku jsem připravil i jako hlavní napájecí zařízení pro Raspberry i další desky. Je možné desku napájet napětím 12V ze zdroje, vyšším napětím než 12V po přepnutí na napájení přes stabilizátor a deska může napájet i další přiřazené desky konektorem Molex připojeným na 12V větev. Komunikační piny jsou pak nápájeny přes další stabilizátor na hladině 5V.

Samotná konstrukce vyžaduje propojení GPIO rozhraní u Raspberry do headerové lišty. V tomto prostoru jsou umístěny tranzistory s ochrannou diodou, pull-up rezistory a napájecí linky. Princip oddělení tkví v použití unipolárního tranzistoru, kde na gate je připojeno trvale napětí 3V3. Návod pro zapojení je zde.

Zapojení ochraného tranzistoru

Zapojení tranzistoru jako měniče hladin napětí

Pokud je na pinu Raspberry logická jednička, pak je napětí Ugs nulové a nepřekročí hladinu pro otevření kanálu.

Pokud je na straně nižší napěťové úrovně logická nula, je obvod otevřen na zápornou svorku a napětí Ugs překročí hladinu pro otevření tranzistoru. Otevřením tranzistoru také klesne napětí v druhé větvi a ta je ve stavu logické nuly.

Pokud na straně vyššího napětí je nastavena logická nula, pak zařazená dioda způsobí tok proudu Ids pokles napětí Ugs. Pak je i na straně nižšího napětí hladina logické nuly.

Připravit celou desku tak, aby se vešla na Raspberry a vzhledově nebyla odpudivá, byl náročný úkol. První verze desky ovlivněná nákresem astromika měla povážlivou trhlinu v návrhu. Chyběly totiž pull-up rezistory na straně nižšího napětí. Takže se muselo přistoupit k úpravě, ale kde vzít místo?

Druhá verze už musela být oboustraná, aby se všech 17 sad měničů vešlo mezi dvě přípojné konektorové lišty. Pro nižší nároky na prostor jsem zvolil SMD součástky a jen doufám, že se mi tato volba při kompletaci nevymstí. Velikost není přehnaná, takže bude muset ustoupit třas rukou a případné kýchnutí.

Špína musí ven

Při údržbě domácího vozového parku se snažím každou druhou výměnu oleje měnit vzduchový filtr u motoru i kabinový filtr. Ne nadarmo jsou výrobci doporučeny tyto servisní intervaly protože co se po čase provozu těchto filtrů vyndá a vyklepe, je až hrůza.

Při poslední výměně jsem opomněl koupit nový vzduchový filtr, tak jsem ho alespoň očistil stlačeným vzduchem. Vždy jsem si na koupi nového filtru vzpomněl v době, kdy nebyl poblíž obchod s autodíly, nebo jsem si nevzpomněl, že ho potřebuji. Na nákup došlo až za dlouhého půl roku po dočasném vyčištění. To co se ale nacházelo uvnitř předčilo má očekávání. Filtr vypadal jako kdyby sloužil v autě od začátku jeho provozu, plný hmyzu a nepořádku.

1-IMGP8172 1-IMGP8174 1-IMGP4440